Matte

Matematikundervisningen

Vi arbetar med olika delar på våra matematiklektioner men så här kan ett upplägg se ut inom ett område:

  • Samtal kring tankekartan med målen vi ska kunna
  • Aktivitet som skapar förförståelse för den fortsatta färdighetsträningen
  • Färdighetsträning i olika mängd
  • Diagnos där vi kollar av vad de förstått inom området hittills
  • Fortsatt färdighetsträning där de får befästa grunderna vi arbetat med i området eller utmana sig vidare inom det vi arbetat med

Varje matematiklektion finns alltid konkret material på hjälpbordet som stöd för att lösa uppgifterna.

Övriga saker som sker för att befästa kunskaperna inom olika matematikområden:

  • Vi kommer på vägens gång repetera olika saker och ha olika avstämningstester på olika sätt. Det kan vara genom våra whiteboardtavlor, muntligt eller skriftligt i grupp eller enskilt.
  • Gruppledtrådar där de sitter i grupper och diskuterar
  • Löser olika problem enskilt, par och sedan går igenom i helklass för att se olika strategier man kan använda i olika problemlösningsuppgifter
  • Utmaningar där de får klura vidare och ta hjälp av det som de lärt sig från kapitlet för att lösa
  • Olika spel som tränar olika mål inom området
  • Olika läroverktyg för att träna upp olika saker som t.ex. Kahoot, elevspel.se och snottror
  • Läxor på vägen handlar oftast om färdighetsträning eftersom vi utför mycket laborativt och diskussioner på lektionerna.

Vårterminen

Vilka mål vi arbetar med för tillfället och har arbetat med finns att läsa här nedan. Bra att veta om är att det är de målen som vi beräknar att de ska kunna när vi är klara med området. Även om ett område är klart så repeterar vi och kopplar tillbaka till det för att alla ska vara med på banan.

Område 6 (vecka 17 – 20)

Tankekartan:

Det finns olika alternativ med mängd färdighetsträning du räknar. Under hela grundspåret innan vi gör diagnosen arbetar man aktivt i sitt lärpar. De kommer få träna sin resonemangsförmåga genom att de behöver förklara för varandra vid varje uppgift. De får gå vidare till nästa uppgift när båda förstått hur man går tillväga för att lösa tidigare uppgift.

Prima Formula/Prima Formula med arbetsschema:

Vecka 17

  • Sid. 217 – 219
  • Sid. 221 – 224

Vecka 18

  • Sid. 226
  • Sid. 228 – 230

Vecka 19

  • Sid. 228 – 230
  • Diagnos 6

Vecka 20

  • Spår 1 eller 2

Vecka 21

  • Repetitionskapitlet sid. 241 – 246

Arbetsschemat:

GDE Error: Requested URL is invalid

Område 5 (vecka 9- 16)

Tankekartan:

Det finns olika alternativ med mängd färdighetsträning du räknar. Under hela grundspåret innan vi gör diagnosen arbetar man aktivt i sitt lärpar. De kommer få träna sin resonemangsförmåga genom att de behöver förklara för varandra vid varje uppgift. De får gå vidare till nästa uppgift när båda förstått hur man går tillväga för att lösa tidigare uppgift.

Prima Formula/Prima Formula med arbetsschema:

Vecka 9

  • Sid. 169 – 172
  • Sid. 174 – 177
  • Skapat frekvenstabell och diagram i google kalkylark

Vecka 10

  • Sid. 179 – 180
  • Sid. 182 – 185

Vecka 11

  • Sid. 187 – 190
  • Sid. 192 – 195

Arbetsschemat:

GDE Error: Requested URL is invalid

Område 4 (vecka 2 – 7)

Tankekartan:

Det finns olika alternativ i vilken bok eller mängd färdighetsträning du räknar. Titta vilken du tillhör och räkna allt som tillhör ditt alternativ. OBS! Till detta området finns det bara tå alternativ och vi arbetar på ett litet annat sätt. Under hela grundspåret innan vi gör diagnosen arbetar man aktivt i sitt lärpar. De kommer få träna sin resonemangsförmåga genom att de behöver förklara för varandra vid varje uppgift. De får gå vidare till nästa uppgift när båda förstått hur man går tillväga för att lösa tidigare uppgift.

Arbeta i lärpar:

Alternativ Prima Formula:

Vecka 3

  • Sid. 133 – 134
  • Sid. 136 – 139

Vecka 4

  • Sid. 141 – 142
  • Sid. 144 – 146

Vecka 5

  • Spår 1 eller 2
  • Matteborgen 6A sid. 44-45

Alternativ Prima Formula med arbetsschema:

Vecka 3

Uppgifter enligt arbetsschema

  • Sid. 133 – 134
  • Sid. 136 – 139

Vecka 4

Uppgifter enligt arbetsschema

  • Sid. 141 – 142
  • Sid. 144 – 146

Vecka 5

  • Spår 1 eller 2
  • Matteborgen 6A sid. 44-45

Hösttermin

Område 1 (vecka 34 – 39)

Tankekartan:

Det finns olika alternativ i vilken bok eller mängd färdighetsträning du räknar. Titta vilken du tillhör och räkna allt som tillhör ditt alternativ.

Alternativ Prima Formula:

  • Sid 7-24
    • Alla uppgifter
  • Diagnos 1 (görs ALLTID i skolan)
  • Spår 1 eller 2
    • Du väljer vad som blir lagom utmaning för dig. Det ska varken vara för lätt eller svårt. Du får blanda mellan båda spåren men tänk dig att du räknar den mängden färdighetsträning som ett utav spåren är.

Alternativ Prima Formula med arbetsschema:

  • Sid 7-24
    • Uppgifter enligt arbetsschema
  • Diagnos 1 (görs ALLTID i skolan)
  • Spår 1 eller 2
    • Du väljer vad som blir lagom utmaning för dig. Det ska varken vara för lätt eller svårt. Du får blanda mellan båda spåren men tänk dig att du räknar den mängden färdighetsträning som ett utav spåren är.

Alternativ Matteborgen/Prima Formula

  • Uppgifter i tre olika böcker enligt arbetsschema som tydliggör vilken bok
  • Diagnos 1 (görs ALLTID i skolan)
  • Spår i två olika Matteborgen böcker
    • 4B, sid. 28-31
    • 5A, sid. 33

Tänk på att träna lite extra om du känner dig osäker på något i området. Ett tips är att öva en kort stund kontinuerligt varje vecka. Det kan vara t.ex. att du räknar uppställningarna med multiplikation varje dag under en period eller övar på den digitala klockan etc.

Område 2 (vecka 40 – 46)

Tankekarta:

Det finns olika alternativ i vilken bok eller mängd färdighetsträning du räknar. Titta vilken du tillhör och räkna allt som tillhör ditt alternativ.

Alternativ Prima Formula:

Vecka 40-41

  • Sid. 42 – 55
    • Alla uppgifter

Vecka 42

  • Sid. 57 – 63
    • Alla uppgifter

Vecka 43

  • Sid. 64 – 70
    • Alla uppgifter
  • Diagnos 2

Vecka 45 – 46

  • Spår 1 eller 2

Alternativ Prima Formula med arbetsschema:

Vecka 40-41

  • Sid. 42 – 55
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Vecka 42

  • Sid. 57 – 63
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Vecka 43

  • Sid 64 – 70
    • Uppgifter enligt arbetsschema
  • Diagnos 2

Vecka 45 – 46

  • Spår 1 – 2

Alternativ Matteborgen/Prima Formula

Arbetsschema

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)

Vecka 40-41

  • Uppgifter i flera olika böcker enligt arbetsschema som tydliggör vilken bok med dessa rubriker:
    • Bråktal, delar av en hel
    • Bråk, decimaltal och procent
    • Förkorta bråk

Vecka 42

  • Uppgifter i flera olika böcker enligt arbetsschema som tydliggör vilken bok med dessa rubriker:
    • Jämföra bråk
    • Bråkform och blandad form
    • Bråkform och decimalform
    • Överslag och avrunda med decimaltal

Vecka 43

  • Uppgifter i flera olika böcker enligt arbetsschema som tydliggör vilken bok med dessa rubriker:
    • Multiplicera decimaltal med 10, 100 och 1000
    • Division med 10, 100 och 1000
    • Division med stora tal
  • Diagnos 2

Vecka 45 – 46

  • MB 5B
    • Sid. 55 – 58
  • MB 6B
    • Sid. 24 och 26

Område 3 (vecka 47 – 51)

Tankekarta:

Det finns olika alternativ i vilken bok eller mängd färdighetsträning du räknar. Titta vilken du tillhör och räkna allt som tillhör ditt alternativ.

Alternativ Prima Formula:

Vecka 47

  • Sid. 95 – 96
    • Alla uppgifter
  • Sid. 98 – 102
    • Alla uppgifter

Vecka 48

  • Sid. 104 – 105
    • Alla uppgifter
  • Sid. 106 – 108
    • Alla uppgifter

Vecka 49

  • Sid. 110 – 114

Vecka 50

  • Spår 1 eller spår 2

Alternativ Prima Formula med arbetsschema:

Arbetsschema:

GDE Error: Requested URL is invalid

Vecka 47

  • Sid. 95 – 96
    • Uppgifter enligt arbetsschema
  • Sid 98 – 102
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Vecka 48

  • Sid. 104 – 105
    • Uppgifter enligt arbetsschema
  • Sid. 106 – 108
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Vecka 49

  • Sid. 110 – 114
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Vecka 50

  • Spår 1 eller spår 2

Alternativ Matteborgen/Prima Formula

Arbetsschema:

GDE Error: Error retrieving file - if necessary turn off error checking (404:Not Found)

Vecka 47

Prima Formula

  • Sid. 95 – 96
    • Uppgifter enligt arbetsschema
  • Sid 98 – 102
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Vecka 48

Prima Formula

  • Sid. 104 – 105
    • Uppgifter enligt arbetsschema

Matteborgen 6B

  • Sid. 68 – 70

Vecka 49

Matteborgen 6B

  • Sid. 71 – 74

Vecka 50

  • Matteborgen 6B, sid. 80 – 85

Bilder på hur vi har arbetat med våra aktiviteter i detta område:

Andra läroverktyg som finns tillgängliga för alla elever är:

Elevspel.se

Där finns det olika mappar för den som behöver träna på grundträning, SvA eller lite mer utmanande uppgifter. Alla har fått egna konton där det ligger olika mappar till dem när de loggat in.

Matteportalen

Alla har kvar sina inloggningar och här kan de själva välja att göra olika uppgifter som de vill träna mer på. Det kommer även ligga färdiga läxor ibland från mig här som eleverna ska göra.

Olika länkar inom matematiken:

Länk till Matteportalen: http://www.matteportal.se/students/studentlogin

Länk till elevspel: http://www.elevspel.se/